Світова фінансово-економічна криза змусила підприємництво переорієнтуватися на більш тісну взаємодію з суспільством. Примара нової Великої депресії підштовхує транснаціональні корпорації, фінансово-промислові групи, і навіть малий та середній бізнес змінювати свої цінності і все частіше зосереджувати свою увагу не на безконтрольному отриманні прибутків, а на підтримці різноманітних соціальних проектів. Щоб мати позитивний імідж у діловому середовищі та користуватися довірою клієнтів і споживачів, бізнес має стати більш соціально відповідальним. Одним с шляхів втілення такої соціальної відповідальності є розвиток та популяризація фізичної культури і масового спорту. Проте не варто плутати таку підтримку з благодійністю, адже сучасний спорт - це повноцінна бізнес-індустрія, де можна активно застосовувати маркетингові та рекламні можливості.

Вікторія Пінчук, експерт з питань соціальної політики, аспірант кафедри політичної аналітики і прогнозування Національної академії державного управління при Президентові України, для UBR.UA

Спорт як складова позитивного іміджу

Сьогодні соціальна відповідальність бізнесу – це його постійна прихильність принципам ведення справ на основі етики та готовність робити свій внесок в економічний розвиток, паралельно покращуючи рівень життя своїх робітників і суспільства в цілому. В загальному розумінні – це своєрідний договір між бізнесом, владою та суспільством, головна мета якого полягає у сприянні благу всього суспільства.

Читайте также: Философия бизнеса Филипа Найта

При цьому навряд чи може викликати заперечення той факт, що сприяння розвитку та популяризації фізичної культури та масового спорту – один з основних напрямків реалізації соціальних ініціатив бізнесу, оскільки саме в спорті поєднуються економічні, соціальні, культурні та інші компоненти. Інтерес держави та, по суті, громадян в ефективному розвитку спортивної сфери полягає у формуванні позитивного іміджу країни, підвищенні загального рівня здоров’я населення, покращенні його психоемоційного стану, що в результаті позитивно позначається на економічній ситуації. У свою чергу бізнес розглядає сучасний спорт як повноцінну бізнес-індустрію, яка активно використовує маркетингові та рекламні можливості.

Ефективна взаємодія

Ефективна взаємодія бізнесу та держави в контексті популяризації фізичної культури та масового спорту вигідна всім. Держава перекладає частину своїх обов’язків на приватні структури, залишаючи за собою роль головного координатора та регулятора. Бізнес отримує значні соціальні дивіденди з мінімальними витратами, оскільки, з одного боку, розвиток фізичної культури та масового спорту не потребує великих капіталовкладень (на відміну, наприклад, від професійного спорту – зокрема, футболу), з іншого – має мультиплікативний ефект, охоплюючи крім суто спортивної сфери інформаційно-пропагандистську, сферу соціального планування та проектування тощо.

Основними напрямами діяльності соціально відповідального бізнесу в спортивній сфері є наступні:

– будівництво дитячих ігрових та спортивних майданчиків;

– облаштування літніх спортивних таборів для дітей з неповних сімей;

– фінансування дитячих команд різних видів спорту;

– фінансування діяльності дитячих та юнацьких спортивних шкіл;

– фінансування освітніх спортивних програм для школярів та різноманітних студентських спортивних ініціатив.

Крім того, значна увага приділяється розвитку фізичної культури та спорту безпосередньо на самих підприємствах, які реалізують соціальні проекти у спортивній сфері, оскільки основа соціально відповідального бізнесу – це перш за все покращення рівня життя своїх робітників.

Спорт буває не тільки професійним

В Україні на сьогоднішній день ідеї соціально відповідального бізнесу в контексті розвитку спортивної сфери поступово знаходять своїх прихильників в бізнес-середовищі. Разом з тим, доводиться констатувати, що основна увага передусім приділяється професійному спорту (футболу, баскетболу, боксу, тенісу), у той час як увага до масового напряму є спорадичною і переважно актуалізується напередодні та під час виборчих кампаній або в контексті проведення запланованих акцій підприємств щодо формування позитивного іміджу. Тобто, цілеспрямована робота фактично відсутня. Це пов’язано з кількома факторами.

Читайте также: ДТЭК направит на социальные проекты 60 миллионов

По-перше, мова йде про відсутність податкових та інших пільг для соціально відповідальних бізнесменів (існування яких, у свою чергу, є загальноприйнятою нормою в країнах ЄС). Показово, що даний фактор, виходячи з результатів соціологічних опитувань, не є визначальним для бізнесменів. Переважна більшість представників бізнес-кіл не ставлять собі за мету отримати у випадку участі в соціальних спортивних проектах безпосередню фінансово-економічну вигоду. Це пов’язано з тим, що опосередковані "бонуси" є набагато вигіднішими, оскільки мова йде про загальне послаблення контролю з боку державних органів, зростання вартості компанії за рахунок підвищення оцінки її репутації, збільшення продуктивності праці працівників тощо. Таким чином, репутаційні дивіденди суттєво переважають дивіденди фінансові, що, до речі, є вкрай актуальним для вітчизняних компаній, які відносно нещодавно вийшли на світові ринки та відчувають брак "корпоративних традицій" та "позитивної кредитної історії", які надзвичайно цінуються в ЄС та США.

Читайте также: На первый матч "Динамо" на "Олимпийском" можно сходить за 10 грн

По-друге, однією з основних проблем вітчизняних компаній є значна нестача кваліфікованих кадрів з управління соціальними програмами компаній у сфері спорту. У даному контексті передусім мова йде про відсутність зворотної комунікації між державою та бізнес-середовищем, оскільки саме держава повинна визначати основні напрями підготовки спеціалістів у тих чи інших сферах. У свою чергу, бізнес повинен чітко артикулювати свої запити – у тому числі щодо формування профілів професійних компетенцій.

Читайте также: Бизнес не хочет участвовать в подготовке специалистов в вузах

По-третє, підприємці та компанії не впевнені у тому, що кошти, які вони передадуть на різноманітні соціально-спортивні програми, будуть використані раціонально та, що найголовніше, за призначенням.

Разом з тим, на нашу думку, вищезазначені проблеми можна й треба вирішувати, проте це потребує тристоронньої взаємодії – між державою, бізнесом та інститутами громадянського суспільства. Останні повинні репрезентувати інтереси громадян та акцентувати увагу бізнесу та влади на проблемах в сфері фізичної культури та масового спорту, що потребують першочергового вирішення.

Теги: бизнес инвестиции спорт
Источник: Украинский Бизнес Ресурс Просмотров: 2353