В багатьох країнах Європейського союзу та світу біогаз вже сьогодні є суттєвою складовою їх енергобалансу. Україна, маючи потужний агропромисловий сектор, що продукує значні об’єми органічних відходів, теж володіє  значним енергетичним ресурсом для вироблення біогаз.  Верховною Радою України в жовтні 2011 року навіть був прийнятий законопроект 8028, який надавав розвитку біогазових технологій в Україні зелене світло та встановлював зелений тариф на закупівлю електричної енергії, виробленої з біогазу. Проте цей закон був заветований Президентом України в листопаді того ж року. На сьогодні є доцільною розробка та затвердження національного проекту "Енергія біогазу", а сектор біоенергетики і біогазу потребує адекватної і неупередженої оцінки і підтримки з боку держави.

За матеріалами ICC Ukraine та GREENERGY Initiative

Продовження. Початок читайте у статті: "Біогаз в Україні. Розраховуємо зелений тариф для енергії з біогазу"

Вето на "зелений тариф" для біогазу

Ветуючи проект закону стосовно "зеленого" тарифу для біогазу, Президент посилався на розрахунки прогнозної собівартості електричної енергії, виробленої з ВДЕ, які були зроблені Інститутом відновлювальної енергетики НАН України. Однак, представники Інституту неодноразово офіційно заявляли, що зазначені розрахунки були проведені для біоенергетики загалом, і не стосувалися біогазу. Крім того, в указаних розрахунках застосовувалась процедура прискореної амортизації основних фондів, що викривило отриманий результат.

Офіційні дані Єврокомісії також заперечують подібні висновки і показують зовсім інше співвідношення вказаних собівартостей. За цими  даними собівартість виробництва електричної енергії з біогазу знаходиться приблизно на одному рівні з собівартістю електроенергії виробленої з інших відновлюваних джерел енергії, та значно дешевше собівартості сонячної електроенергії.

Собівартість електричної енергії виробленої за різними технологіями в 2007, 2020 та 2030 рр.:

 

Не можемо також погодитись з тезою про те, що в умовах України вартість електроенергії, виробленої з біогазу, після закінчення дії зеленого тарифу в 2030 року буде вищою, ніж вартість традиційної електроенергії з викопних видів палива. На спростування цього приводимо фактичну статистику динаміки цін на традиційну електроенергію в Україні за останні роки та зелений тариф для біомаси і біогазу.

Динаміка змін тарифу на електроенергію для споживачів 2-го класу напруги (синій маркер) і їх порівняння з зеленим тарифом для електроенергії з біомаси (червоний маркер) та біогазу (оранжевий маркер):

 

З наведеного рисунку видно, що якщо існуючий тренд росту цін на електроенергію продовжиться – роздрібні ціни на електричну енергію 2 класу напруги зрівняються з зеленим тарифом для біомаси в 2015 р, а для біогазу – в 2017 р. При цьому собівартість виробництва електроенергії з біогазу стане нижчою за собівартість виробництва електроенергії з традиційних енергоносіїв значно раніше 2030 р (очікується в 2017 р).

Зміни до Енергетичної стратегії України  

В січні 2012 були опубліковані пропозиції Держенергоефективності по внесенню змін в Енергетичну стратегію України до 2030 р в частині використання ВДЕ (Табл.).

Пропозиції Держенергоефективності по внесенню змін в Енергетичну стратегію України до 2030 р в частині використання ВДЕ:

Рік

Загальний рівень встановленої потужності відновлюваної енергетики, ГВт

Вітрові електро-станції, ГВт

Сонячні електро-станції, ГВт

Малі гідроелектро-станції, ГВт

2015

6,4

4

2,2

0,2

2020

9

5,6

3

0,4

2025

13

8

3,8

1,2

2030

17

10

4,6

2

Вражає те, що всупереч європейським і світовим тенденціям розвитку ВДЕ в пропозиціях взагалі не передбачено розвиток біоенергетики (відповідна колонка навіть не передбачена). Вважаємо, що такі пропозиції демонструють упереджене і необ’єктивне ставлення Держенергоефективності до сектору біоенергетики і завдають шкоди національним інтересам України на користь окремих комерційних структур. В цьому контексті упереджена позиція цього відомства щодо зеленого тарифу на біогаз не виглядає випадковістю.

Висновки

  • Загальна доля ВДЕ складає на сьогодні понад 9% загального споживання енергії в ЄС (затверджена ціль - 20% в 2020 р). Вклад біоенергетики складає 107,1 млн. т н.е. (біля 70% всього вкладу ВДЕ в енергобаланс ЄС).
  • В 2009 р в ЄС було вироблено біогазу в еквіваленті 10,3 млрд. м3 природного газу/рік. Планується подальший суттєвий ріст цього сектору.
  • Розвиток біогазових технологій в Україні здатний замістити від 2,6 до 8 млрд. м3/рік природного газу.
  • Для того щоб біогазові проекти були цікаві інвестору, коефіцієнт зеленого тарифу потрібно встановити на рівні: К=3,0 – для електроенергії, що виробляється з біогазу, отриманого з біомаси і відходів сільського господарства; К=2,7 – для усіх інших видів біогазу, зокрема біогазу з полігонів твердих побутових відходів (ТПВ), органічної частини ТПВ, стічних вод та їх осадів.
  • При таких зелених тарифах:

-       типові проекти по виробництву біогазу будуть мати дисконтований термін окупності проектів в межах 7-10 років, що є мінімально необхідним для залучення вітчизняних і іноземних інвесторів у цю галузь.

-       Україна буде знаходитись на 6-му місці по величині цього тарифу серед 10 найбільш успішних в біогазі країн ЄС, що розглядались. Тобто зелені тарифи, що пропонуються для біогазу в аналітичній записці, знаходяться  на середньому рівні для ЄС-27.

  • Розвиток біогазових технологій внесе значний вклад в підвищення енергетичної незалежності держави, створить альтернативний газовий ресурс, зменшить гостроту покриття пікових навантажень в енергозабезпеченні, сприятиме створенню нових робочих місць, розвитку місцевої економіки.
  • Стимулюючи виробництво електричної енергії з біогазу та біометану, держава одночасно підвищує рівень екологічної безпеки на переважній території України, оскільки відходи тваринництва, птахівництва, харчової та переробної промисловостей вже сьогодні складають кричущу загрозу здоров’ю населення, стану ґрунтів, повітря та підземних вод. Біогазові технології – один з основних і найбільш раціональних шляхів знешкодження органічних відходів.
  • Перероблені таким чином відходи є цінним органічним добривом, що здатне підвищувати родючість та екологічність ґрунтів – одного з найбільш цінних ресурсів держави, а також підвищувати конкурентоздатність сільгосппродукції.
  • Будівництво БГУ та їх інфраструктури із поступовим переходом на власне обладнання додатково стимулює українську економіку. Очікувані інвестиції у цю галузь до 30 млрд. гривень в довгостроковій перспективі.
  • Вважаємо за доцільне розробку та затвердження національного проекту "Енергія біогазу".
  • Сектор біоенергетики і біогазу потребує адекватної і неупередженої оцінки і підтримки з боку держави.

Читайте также: Ветроэнергетика - энергия "на ветер" или реальная альтернатива?

Теги: альтернативная энергетика биогаз зеленый тариф
Источник: Украинский Бизнес Ресурс Просмотров: 3790