Новий закон про рекламу тютюнових виробів значно звузив сферу розповсюдження реклами цигарок, ввів заборону їх спонсорства, а також встановив суворі штрафні санкції за недотримання цих норм. Втім попри значну кількість якісних нововведень змістовного характеру, що дозволить зменшити вживання громадянами цигарок, новий документ містить ряд погрішностей та неточностей формального характеру, що можуть знівелювати його значення на практиці. Тож що саме забороняє новий закон,  розглянемо нижче. 

Марина Саєнко, адвокат, партнер Юридичної компанії „Закон Перемоги”, для UBR.UA

Отже 16 вересня 2012 року набув чинності Закон України „Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів” № 3778-VI (далі - Закон), який Верховна Рада України ухвалила ще 22 вересня 2011 року, а 13 березня 2012 року його підписав Президент. Законом внесені зміни й доповнення до ряду законодавчих актів України, зокрема, до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП), Закону „Про рекламу” (ст. 22), Закону „Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення” (ст. ст. 1, 16, 20).

Відповідно до новоприйнятого Закону майже повністю заборонена реклама тютюнових виробів, введена заборона їх спонсорства, а також запроваджена адміністративна відповідальність і суворі фінансові санкції за порушення вимог законодавства про заборону реклами тютюну.

Цигарки доведеться купувати "наосліп"

Відтепер буде повністю заборонена масова реклама сигарет у місцях їхнього продажу. Так, відповідно до Закону забороняється розміщення інформації про виробника та про самі тютюнові вироби у місцях їх продажу, за виключенням одного плаката на місце торгівлі розміром не більше 40 х 30 см  з інформацією про наявний асортимент та ціни на цигарки.

Якщо за попередньою редакцією Закону „Про рекламу” дозволялось розміщення реклами цигарок в спеціалізованих виданнях тютюнової галузі, то відтепер і зазначені друковані засоби масової інформації позбавлені такої можливості.

Важливою також є новела про заборону реклами тютюну у місцях проведення масових заходів політичного, освітнього, релігійного, спортивного характеру та розважальних заходів, призначених для неповнолітніх осіб.

"Ні" рекламі в Інтернеті  

Незаконною також буде реклама тютюну і в глобальній мережі Інтернет. Щоправда, ця норма містить певне виключення: заборона розміщення реклами не стосується сайтів для повнолітніх, обов’язковою умовою доступу до яких є попередня ідентифікація віку користувачів.

Заслуговує на увагу нововведення, що має на меті усунення неправильного тлумачення терміну "телебачення", що у зв’язку з відсутністю термінологічного визначення зазначеного поняття в законодавстві відкривало широкий простір для зловживань виробникам сигарет. Так, відтепер законодавець дає розширене тлумачення терміна телебачення шляхом зазначення, що заборона розміщення реклами на телебаченні стосується „в тому числі кабельного, супутникового, IP-телебачення, онлайн-телебачення, мобільного та цифрового ефірного телебачення”.

Дозвілля без цигарок

Слід також зазначити, що Закон забороняє рекламу цигарок у виданнях для організації дозвілля, відпочинку та спорту, наукових, науково-популярних, навчальних, громадсько-політичних, довідкових, а також літературно-художніх виданнях.

Особливої уваги заслуговує нововведення про заборону спонсорства телепередач, радіопередач, концертів, спортивних та інших заходів і програм з використанням торговельних марок, під якими випускаються тютюнові вироби. Виробники тютюну відтепер позбавлені права н! адавати фінансову чи іншу підтримку будь-яким заходам, діяльності, окремим особам, в тому числі політичним партіям, громадським діячам, спортсменам, артистам та навчальним закладам усіх форм власності.

Встановлено заборону проведення інформаційних кампаній та заходів для населення за прямої або опосередкованої фінансової підтримки виробників тютюнових виробів.

Крім того, накладена заборона на:
-    проведення заходів з обміну цигарок на будь-які інші товари, роботи або послуги;
-    пропонування чи надання бонусів, премій, повернення готівкових грошей, а також права на прийняття участі в лотереї чи конкурсі, що пов’язані з купівлею або вживанням тютюну;
-    зображення тютюнових виробів в місцях проведення розважальних заходів для неповнолітніх та на автотранспортних засобах;
-    зображення тютюнових виробів, торговельних марок та інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими вони випускаються, або процесу паління на упаковц! і чи під час реклами інших ніж тютюнові вироби товарів;
-    продаж цигарок у наборі з будь-якими іншими товарами, що не пов’язані з вживанням тютюну;
 -    надсилання повідомлення невизначеному колу осіб поштою, електронною поштою, засобами мобільного зв’язку з метою стимулювання продажу цигарок.

На виставки цигарок потраплять не всі

Закон вперше обмежив коло осіб, яким надається право відвідувати заходи рекламного характеру, на яких безоплатно розповсюджуються тютюнові вироби. На такі заходи тепер допускаються лише працівники підприємств, які мають ліцензію на виробництво або оптову торгівлю тютюновими виробами.

Законом також запроваджена адміністративна відповідальність за порушення заборони щодо реклами, стимулювання продажу і спонсорства тютюнових виробів. Так, КУпАП доповнено статтею 156-3 „Порушення встановлених законодавством вимог щодо заборони реклами та спонсорства тютюнових виробів”, що передбачає відповідальність за:
1) рекламування тютюнових виробів з порушенням вимог чинного законодавства про рекламу;
2) рекламування товарів ч! и послуг, що не пов’язані з тютюновими виробами та містять зображення або процес паління тютюну;
 3) спонсорування будь-яких заходів з використанням торговельних марок та інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, з порушенням вимог чинного законодавства про рекламу.

Штрафи і санкції

При цьому санкція зазначеної статті передбачає накладення штрафу в розмірі від 5 до 350 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 85 до 5950 грн.).

Законом встановлена і фінансово-правова відповідальність за порушення вимог законодавства про рекламу тютюну. Так, Держспоживстандарт України до суб’єктів господарювання за порушення заборони щодо реклами, стимулювання продажу та спонсорства тютюнових виробів може застосувати фінансові санкції в розмірі від 30 до 50 тис. грн. за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або кожний окремий захід, спрямований на стимулювання продажу тютюну.

Отже, прийняття зазначеного Закону є прогресивним кроком на шляху вирішення проблеми масового паління цигарок в державі. Він суттєво розширює перелік існуючих заборон на рекламу тютюну та встановлює суворі штрафні санкції за їх недотримання. Втім, попри значну кількість якісних нововведень змістовного характеру, що дозволить зменшити вживання громадянами цигарок, Закон містить ряд погрішностей та неточностей формального характеру, що може знівелювати його значення на практиці.

Хотите первыми получать важную и полезную информацию о ДЕНЬГАХ и БИЗНЕСЕ? Подписывайтесь на наши аккаунты в мессенджерах и соцсетях: Telegram, Twitter, YouTube, Facebook, Instagram.

Теги: закон реклама сигареты табак
Источник: Украинский Бизнес Ресурс Просмотров: 1562