Ця подія, що відбудеться в нашій країні, поки не викликала ажіотажу в ЗМІ, та й, відверто кажучи, інших очевидних свідчень цікавості з боку суспільства. В усякому разі навіть дуже озброєне око не знайде і натяку на напружене очікування сенсації чи чогось виняткового. Разом з тим, з точки зору глибини можливих впливів і наслідків, документ, що буде найближчими днями розглядатися в Верховній Раді, вже є одночасно і перемогою, і не рядовим кроком уперед в сфері державної політики щодо алкоголю.

Анатолій Вієвський, директор Українського медичного моніторингового центру з алкоголю та наркотиків

Останні два з лишнім роки в країні велася невтомна робота над проектом Концепції державної політики щодо алкоголю. Складний і сучасний політичний документ вдалося напрацювати в значній кількості фахових дискусій і громадських обговорень, в яких міністерства – лідери, такі як МОЗ, відстоювали свою позицію в змаганні з зовсім маленькими неурядовими організаціями та окремими громадянами. Ідея повернутися до теми створення базового документу національної політики щодо алкоголю належала невеликій групі депутатів від більшості і опозиції. І хоча навіть таке єднання вже саме по собі - рідкість, проект постанови Верховної Ради України № 7372 відбувся і чекає на своє затвердження в залі.

Проект Концепції державної політики щодо алкоголю включив в себе весь необхідний набір сучасних регуляцій в сфері забезпечення легального і протидії нелегальному обігу алкоголю, керування його доступністю, розвитку збалансованої фіскальної політики (комплексу необхідних акцизів і податків) по відношенню до алкоголю на державному і місцевому рівнях, взаємодії з виробниками, лікування і реабілітацію осіб з алкогольними розладами, просвіти і профілактики негативних наслідків вживання алкоголю, а також низку спеціальних розділів і серед них розділи: алкоголь і дитина, алкоголь і транспорт тощо.

Прийняття цього документу буде знаменувати початок якісно нового етапу в усьому, що відбувається в Україні по відношенню до алкоголю. В усякому разі так було після прийняття подібних документів в багатьох інших країнах світу. І перше - це те, що затверджена Концепція буде весь час повертати всіх учасників подій: і владу, і ЗМІ, і громадян, до необхідності саме системного ставлення до алкоголю та алкогольних проблем. Наскільки безсистемність підходів до алкогольних тем є гострою проблемою для нашого суспільства в черговий раз яскраво показало обговорення в Україні трагічних подій, спричинених вживанням неякісної горілки в сусідніх Чехії, Польщі та Словаччині. Фахова інформація на цю тему, нажаль, практично не стала приводом для аналітичних статей в українських ЗМІ, проте немале місце зайняли публікації авторів, які, ані словом не згадуючи про основну подію – десятки смертей від отруєнь, зайнялися "трюкачеством" навколо алкогольних проблем. До цього ще й доєдналося (Як же без цього!) бажання поєднати трагічну і дуже фахову за змістом "чеську" тему з кон’юнктурними потребами актуальної виборчої риторики.

І пішло-поїхало: цифри оцінок професіоналів влаштовували згаданих авторів лише тоді, коли мова (неважливо про що) велася не менше, ніж про 50 відсотків, принципово важливі попередження фахівців про виняткову складність убезпечення людини навіть від ковтка метилового спирту, в зв’язку з його винятковою подібністю до спирту етилового, взагалі так і не дійшли до читачів, а "контрафактний алкоголь" безсоромно або безграмотно замінився "фальсифікатом" (нагадаємо, поняття "контрафактний алкоголь" включає в себе абсолютно різні за місцем виготовлення або доставки  алкогольні напої: і домашній самогон, і контрабандну горілку, і фальсифікований алкоголь кримінальних підпільних цехів, і не обрахований з різних причин алкоголь промислового виготовлення тощо, в той час, як поняття "фальсифікат" має на увазі хімічно фальшовані алкогольні напої. При цьому контрафактний алкоголь необов’язково має низьку якість, в той час, як фальсифікат практично завжди несе в собі хімічну небезпеку).

Доречі, проведені податковою міліцією в січні - вересні 2012 року заходи з протидії незаконному обігу алкоголю свідчать про суттєве зменшення частки тіньового ринку до 6-8%.

Подібно до цієї історії і приблизно за рік до неї українські газетні шпальта почало просто трусити від ще однієї звичайнісінької "качки" про нібито перше місце України в світі в рейтингу ВООЗ по дитячому алкоголізму. Для такої "новини" знайшлося місце практично в усіх українських газетах. Одне тільки залишилося незмінним: до основної теми – алкоголь і діти – діло в тому обговоренні,практично так і не дійшло, бо хоч і не існує жодних  рейтингів алкоголізму, та ще й "дитячого", ні в ВООЗ, ні будь – де в світі, сенсація чи надзвичайний випадок залишаються майже єдиною причиною і ракурсом уваги до алкоголю в нашій країні.

Алкоголь і наслідки його вживання – є одним з найбільш складних викликів для будь – якого суспільства, в тому числі і українського. Україна перебуває в групі європейських країн з так званим "середньовисоким" рівнем вживання алкоголю. За 6 місяців 2012 року населенням України спожито 15,9 млн. дал 100% етилового спирту. Протягом останніх 5 років цей рівень залишається практично незмінним. В середньому 1-ю особою у віці від 19 років за півроку спожито 4,65 літри 100% спирту, та при стійкій тенденції за рік буде спожито 9,3-9,4 літри 100% спирту. За даними Міністерства фінансів України у 2010 році (еталонний рік) споживання алкоголю на 1 особу становило 9,4 літри 100% етилового спирту.

Таким чином, обсяги споживання алкогольних напоїв на душу населення в абсолютних одиницях залишаються на рівні 2010 року.

Не є Україна і європейським лідером за рівнями розповсюдженості контрафактного алкоголю та фальсифікату. І тут ми - в середній групі країн, про що свідчать експертні оцінки. До того ж, у поточному році різко зменшились об’єми нелегального виробництва лікеро-горілчаної продукції.

Навколо алкоголю в суспільстві йдуть складні процеси, в результаті яких, наприклад,  змінюється внутрішня структура споживання алкоголю, окремі види контрафактного алкоголю (самогон) поступово втрачають свою популярність,а діти, як показують міжнародні дослідження, в основній своїй  масі,останніми роками менше вживають алкогольних напоїв.

Разом з тим, жодна зі змін не позбавляє нас необхідності серйозно і фахово займатися алкогольними проблемами, а формування цілісної алкогольної політики – один з обов’язків сучасної країни. Необхідність розробки такої політики тепер є наочною необхідністю і чеського суспільства. Разом з тим, неприпустимо , щоби шляхом для "вирішення" алкогольних проблем стало намагання "перечікувати" і сподіватися, що алкогольні проблеми зникнуть самі по собі. Єдиним правильним напрямком розвитку подій є створення і затвердження державної політики щодо алкоголю, головним напрямком якої повинна стати системна фахова робота щодо зниження будь-яких ризиків, спричинених вживанням алкоголю, та убезпечення населення,в першу чергу, дітей та підлітків, від його негативних впливів.

Хотите первыми получать важную и полезную информацию о ДЕНЬГАХ и БИЗНЕСЕ? Подписывайтесь на наши аккаунты в мессенджерах и соцсетях: Telegram, Twitter, YouTube, Facebook, Instagram.

Теги: политика алкоголь государство
Источник: Украинский Бизнес Ресурс Просмотров: 2875