Від ідеї "на папері" до повноцінного успішного бізнесу – не один крок. Я пройшов цей шлях сам, виявивши чимало підводних каменів. І, як засновник інвестиційної компанії Finbert, уже понад 15 років проходжу його заново разом зі стартапами із США, Ізраїлю, а віднедавна – України.

Ми допомагаємо бізнесам на всіх стадіях розвитку прямими й венчурними інвестиціями, пропонуємо кредитування та участь в управлінні. Серед клієнтів багато новоспечених підприємців на етапі перспективної ідеї або MVP (мінімально життєздатного продукту).

Тому я з власного досвіду знаю, яких помилок найбільше припускаються молоді бізнесмени. Ось 7 порад для підприємців-початківців, які підвищать їхні шанси розпочати потужний бізнес.

1.Розберіться із законом

Якщо ви хочете побудувати серйозний дорослий бізнес із перспективою масштабування, він має бути офіційним. Для цього треба ознайомитися із законодавством країни, у правовому полі якого працюватиме ваше підприємство.

На те, щоб відкрити ФОП чи зареєструвати юрособу, обрати систему оподаткування, отримати всі дозвільні ліцензії, витяги й довідки, упорядкувати документацію, потрібен ресурс часу, терпіння та наснаги. Коли йдеться про відкриття бізнесу, підприємці так горять ідейними питаннями, що забувають про дружбу із законом або відкладають її на останній момент. Потім "паперова" тяганина забирає сили, втомлює та з’їдає частину запалу й мотивації, а їхні запаси ще не раз знадобляться на наступних етапах.

Раджу мати під боком контакти знайомого юриста, який просвітить у всіх тонкощах справи та зуміє пояснити їх на пальцях, щоб ви підготували бізнес до легальної діяльності швидко і безболісно.

2.Плануйте свою діяльність

90% успіху підприємства залежить від цифр, планів, розрахунків і всього 10% – від внутрішньої інтуїції власника. Усім нам подобається йти власним шляхом, але починати бізнес краще за перевіреною схемою.

  • Проаналізуйте ринок

Ви не обов’язково повинні бути суперінноваційним стартапом і вигадувати велосипед. Нова, незабита ніша, де немає конкурентів – це мінне поле. Подумайте, чому так трапилося. Можливо, там досі немає гравців, бо подібний продукт нікому не потрібен або обсяг ринку замалий на перспективу.

Немає потреби робити те, чого ніхто раніше абсолютно не робив. Якщо це ваш перший бізнес, поставте завдання створити продукт, який у чомусь конкретному перевершить конкурентів. Це й буде ваша унікальна торгова пропозиція.

  • Складіть бізнес-план

Бізнес-план допоможе не тільки оцінити потенціал проєкту для себе. Зазвичай, це перший документ, на який звертають увагу, коли ви хочете взяти кредит в банку, отримати державні гранти та субсидії, а ще залучити інвесторів.

До речі, при складанні бізнес-плану раджу тримати в голові таку думку: ми переоцінюємо те, що можемо зробити за рік, і недооцінюємо те, чого здатні досягти за десять.

  • Прорахуйте фінансову модель

Чимало бізнесів прогорають саме через фінансові втрати, за які власники потім розраховуються роками. Фінансова модель наводить порядки в бюджетах. Тут треба врахувати доходи, витрати, вкладення, ціни тощо.

Важливо бути гнучким і створити різні сценарії розвитку: оптимістичний, базовий, песимістичний.

  • Пропишіть бізнес-процеси

Кожен бізнес-процес має певну ціль, підпорядковану загальній меті підприємства; працівника, який за це відповідає; ресурси; систему контролю якості та виправлення помилок; свої KPI. Саме процеси визначають те, як компанія працює: шукає співробітників, вирішує завдання клієнтів, виробляє продукцію, масштабується.

Молодим підприємцям особливо потрібні чітко прописані бізнес-процеси: це допоможе уникнути хаосу і одразу почати ефективну роботу.

Робіть те, що приносить гроші

Часто бізнесмени-початківці намагаються вхопитися за все одразу та з першого дня будують "красивий" бізнес – з пафосною місією, візією, стратегією; креативною айдентикою. Тим паче сьогодні найбільший успіх мають компанії з добре продуманою комунікацією.

Я би не радив на початках зосереджуватися на абстрактних речах. Слід пам’ятати: першочергове завдання бізнесу – заробляти гроші, вирішуючи проблему споживача. Придумати ідеальну назву бренду, знайти правильний логотип, налаштувати соціальні мережі та прочитати командою ще кілька популярних бізнес-книг – корисно, але це не те, що швидко робить справу прибутковою.

Починайте з MVP. На початках вам важливо з’ясувати одну річ: чи може ваш бізнес узагалі продавати та отримувати прибутки? Чи потрібен ваш товар або послуга цільовій аудиторії?

Відпочивайте

Коли людина стартує бізнес, то починає працювати 24/7. Особливо на етапі запуску, коли все за всіх треба продумати й передбачити, а відповідальність за успіх лежить тільки на тобі.

Це одна з неочевидних, але поширених помилок. На ентузіазмі підприємець перепрацьовує, заповнює думками про бізнес увесь мисленнєвий простір – а це перша стадія вигорання. Ненормований робочий графік і завелике навантаження призводить до того, що людина виснажується і втрачає будь-яке бажання йти далі.

У наймі дохід визначає кількість часу, проведеного в офісі. У бізнесі – кількість справ, зроблених за цей час. Визначте межі свого робочого дня і в цей проміжок намагайтеся працювати якомога продуктивніше. Як приклад, ставте чіткі завдання: замість знайти постачальника – скласти список 10 потенційних постачальників та зв’язатися з найбільш прийнятним кандидатом.

Решту часу виділяйте на відпочинок, хобі, відновлення ресурсу. Раджу вчитися молодим підприємцям абстрагуватися та дистанціюватися від роботи: бізнесу потрібен свіжий керівник.

Делегуйте

Ще одне порада – не брати на себе забагато. Початківцям хочеться тримати все у своїх руках, але головний ресурс підприємця – час. Не варто власноруч хапатися за кожен процес: учіться делегувати.

Хороший бізнес – той, який зможе продовжити ефективну роботу, коли його власник зміниться. Для цього слід будувати міцну інфраструктуру всередині, інвестувати в людей, накопичувати навколо себе талановитих фахівців. Пам’ятайте, що шукати людей під вакансії – не завжди виграшна стратегія. Якщо бачите цінного спеціаліста на ринку, який стане в пригоді компанії, забирайте його в команду.

Знайдіть ментора

Ментор – це досвідчений бізнесмен із неупередженим поглядом з боку. Він побачить слабкі місця та підкаже можливості для зростання. До того ж це нетворкінг: корисні знайомства і нові контакти.

Зазвичай, менторам теж допомагали у свій час, і тепер вони хочуть поділитися знаннями. Деякі підприємці займаються менторингом, коли в їхньому бізнесі не сезон. Знайти таких можна через знайомих, у соцмережах, на платних сервісах або за допомогою конкурсних програм-акселераторів.

Не забувайте про навчання

Набивати гулі на помилках та емпірично здобувати досвід на практиці – добре, але мати теоретичну базу – ще краще. Підвищуйте кваліфікацію на курсах і тренінгах, поступово розбирайтеся в усіх аспектах ведення бізнесу: маркетингу, фінансах, менеджменту, продажах, комунікаціях, рекрутингу тощо.

Тим паче, що багато безкоштовних навчальних матеріалів для підприємців-початківців є у відкритому доступі: на каналах у ютубі, на освітніх платформах на кшталт Prometheus або ж від державних ініціатив – таких, як "Дія.Бізнес".

Хотите первыми получать важную и полезную информацию о ДЕНЬГАХ и БИЗНЕСЕ? Подписывайтесь на наши аккаунты в мессенджерах и соцсетях: Telegram, Twitter, YouTube, Facebook, Instagram.

Просмотров: 185