Відбулось декілька підвищень тарифів на житлово-комунальні послуги, але їх якість кращою не стала. Навіть якщо тарифи зростуть у декілька разів, послуги якіснішими не стануть – не ціна, а саме конкуренція в умовах ринку є регулюючою силою, що визначає умови якості. Житлово-комунальне господарство займає значну частину в економіці країни – 25% основних фондів, а тому існуючі в житлово-комунальному господарстві проблеми – це не проблеми окремої галузі, це проблеми національного масштабу.

Станом на сьогодні в Україні приватизовано більш ніж 95% житлового фонду держави, причому переважним його власником є населення. Але до сьогодні права власників житла реалізовуються не ними самими, а органами місцевого самоврядування: саме ОМС формують замовлення на житлово-комунальні послуги і фактично самі виконують їх через свої комунальні підприємства. На превеликий жаль, "на місцях" вважають, що реформа ЖКГ – це, в першу чергу, забезпечення 100% покриття населенням вартості житлово-комунальних послуг. Але ж, Програма економічних реформ Президента України визначає, що метою реформи ЖКГ є підвищення якості житлово-комунальних послуг для всіх верств населення.

І проблема не лише в цьому. При розрахунку тарифів враховуються максимальні нормативні витрати, а не фактичні. Наприклад, у м. Києві тарифи формувались без складання калькуляції по кожній статті витрат. Разом з тим, і співвідношення розміру окремих складових тарифу викликає питання. Прибирання прибудинкової території складає біля 30% розміру тарифу, прибирання сходових клітин – 12-15%, а витрати на поточний ремонт – всього 8-10%.

Можна було б спитати, яким чином визначено розміри та конфігурацію прибудинкових територій для кожного окремого багатоквартирного будинку, але не варто. Бо підставою для їх визначення є, зокрема, проекти розподілу територій та відповідна землевпорядна документація, а відсутні навіть проекти розподілу кварталів.

І не лише у тарифах справа. Відбулось декілька підвищень тарифів на житлово-комунальні послуги, але їх якість кращою не стала. Навіть якщо тарифи зростуть у декілька разів, послуги якіснішими не стануть – не ціна, а саме конкуренція в умовах ринку є регулюючою силою, що визначає умови якості.

Все це повною мірою відображено в Програмі економічних реформ Президента України. От тільки стан виконання цієї програми залишає бажати кращого. Другий етап реформи (до кінця 2012 року) передбачав, зокрема, створення ринку житлово-комунальних послуг (збільшення кількості ОСББ, розвиток приватних ЖЕКів й управляючих компаній) і залучення приватних компаній через механізм державно-приватного партнерства для надання послуг ЖКГ і модернізації інфраструктури. Рік минув – виконання цього етапу провалено повністю.

Немає не тільки системного підходу до виконання програм, а й контролю за їх виконанням. На заваді – не лише брак коштів, а й нездатність їх використовувати. Контроль за використанням коштів, сплачених за житлово-комунальні послуги відсутній. Інформація, яку надає місцева влада про стан виконання реформ, не завжди відображає фактичний стан, а більше носить властивості "переможних" реляцій. Куди і як використовуються кошти, сплачені за житлово-комунальні послуги, не відомо.

Вважаю, що реформування житлово-комунального господарства України повинно початись з реформування системи управління господарством за трьома пріоритетами: демонополізація, товарні відносини, конкуренція. А тому хочу загострити увагу на важливих і корінних моментах.

По-перше, у сфері ЖКГ повинен відбутись ринок із розвинутим конкурентним середовищем. Адже саме конкуренція – і лише вона! – в умовах ринку є визначальною умовою якості.

По-друге, це формування інституту власника.

Вірніше: ефективного власника, котрий самостійно буде вирішувати, як саме задовольнити свої потреби, і як власника, і як споживача житлово-комунальних послуг: створити ОСББ і господарювати самостійно, або звернутись до ринку за задоволенням своїх житлово-комунальних потреб.

По-третє, це професійне управління багатоквартирними будинками.

Ефективний власник повинен розуміти, що його власністю управляє людина, яка має здібності до цього та володіє необхідними знаннями.

По-четверте, це формування системи оцінки відповідності й контролю в сфері ЖКГ.

Держава повинна забезпечити жорсткий і ефективний контроль в житлово-комунальній галузі за дотриманням вимог чинного законодавства, та – цільовим використанням коштів, отриманих за житлово-комунальні послуги. Адже захист прав і здоров'я людини, захист споживчого ринку від потенційної небезпеки людині й довкіллю доцільно проводити саме через розвинену систему оцінки відповідності й дієвого контролю.

По-п'яте, це інвестиції й розвиток галузі.

Держава повинна формувати єдині для всіх правила поведінки в умовах ринку, а ринок – ціни, за виключенням ринку природних монополій. Інакше інвестицій і беззбитковості галузь ніколи не побачить. Для реалізації державної політики та контролю у сфері конкурентного ринку житлово-комунальних послуг потрібно створити відповідні органи влади. Тим паче, під час інституціональних перетворень у галузі.

Система ЖКГ перебуває без корінних змін з 30-х років минулого сторіччя, коли її адміністрували органи НКВС. Понад 70% багатоповерхових будинків мають строк експлуатації 50 років і більше, а комунальна інфраструктура зношена більш ніж на 60%.

 

Скільки ще потрібно часу, щоб ми отримали якісні житлово-комунальні послуги? 

 

Хотите первыми получать важную и полезную информацию о ДЕНЬГАХ и БИЗНЕСЕ? Подписывайтесь на наши аккаунты в мессенджерах и соцсетях: Telegram, Twitter, Google+, Facebook, Instagram.

Теги: украина жкх реформа осбб
Просмотров: 71