Починаючи з 2020 року дорожні компанії почали створювати консорціуми, задля того, щоб об’єднувати власний досвід виконання договорів та мати змогу претендувати на об'ємно фінансові закупівлі. Адже за новими вимогами до участі у тендерних закупівлях компаніям необхідно відповідати за багатьма показниками - від підтвердження аналогічного досвіду, до матеріально-технічної відповідності. 

З одного боку такі уніфіковані правила оптимізують дорожнє будівництво в Україні. З іншого, створюють надскладні умови для зростання бізнесу. І зміни до Закону "Про публічні закупівлі" від 19 квітня 2020 року дали можливість дорожнім компаніям законним шляхом претендувати на великі закупівлі створюючи бізнес-об’єднання.

В кінці 2020-го 8 провідних дорожньо-будівельних компаній об’єдналися у Всеукраїнський дорожній Консорціум (далі - ВДК). Як відбувалося об’єднання, з якими проблемами довелося зіштовхнутися та як стати флагманом української дорожньої індустрії розповів генеральний директор ВДК Артем Гриненко.

- Що передувало створенню Всеукраїнського дорожнього Консорціуму?

- Не є секретом, що дорожньо-будівельний сезон 2020 року видався надскладним. Українському дорожньому бізнесу довелося повністю переформатуватися в нових реаліях. Методичні рекомендації щодо тендерних закупівель почали застосовувати без якогось адаптаційного періоду. Це закономірність часу - щоб навести лад у індустрії, оптимізувати закупівлі, необхідно було створити правила, однакові для всіх. І хоча вони дещо агресивні, в кінцевому рахунку їх довелося прийняти.

- І ви об’єдналися у Консорціум щоб відповідати цим новим правилам?

- Саме так. Розумію, що за західним сценарієм на загальноукраїнському рівні має залишиться не більше 10 великих компаній. Усі інші працюватимуть на рівні громад. За новою держстратегією прослідковується тенденція до укрупнення дорожнього ринку та дорожніх тендерів. Досвід у будівництві набуває неймовірної цінності. Хочеш працювати, доведи наявністю досвіду. У компаній-учасників Всеукраїнської дорожньої Асоціації досвіду чимало. Тому, коли зміни до Закону "Про публічні закупівлі" відкрили можливість утворювати Консорціуми, задля укрупнення і участі у великих закупівлях, ми безумовно скористалися такою можливістю. Вважаю, з огляду на репутацію та досвід наших компаній, ми маємо на це повне моральне право.

- Хто увійшов до Консорціуму?

На старті до Консорціуму увійшли 8 провідних дорожніх компаній, які прагнуть будувати українські дороги, мають для цього позитивний досвід та матеріальну базу (ПП "АВТОМАГІСТРАЛЬ", ПП "НВФ "Мостопроект", ТОВ "Роад Констракшн", ТОВ "СТІ", ДП "Екранбуд" ТОВ "Екран", ТОВ "Луцька ДПМК", ТОВ "АБЗ-1, ТОВ "Трініті Груп"). Але сьогодні в складі консорціуму вже 11 компаній, на початку року до нас приєдналися ще 3 компанії (ТОВ "Данко", ТОВ "Стройспецтехника" та ТОВ "БГ Комфорттаун"). У складі Консорціуму є учасники, які працюють на ринку починаючи з 1995-го року. Тому експертності у нас чимало. Наша мета - це реалізація масштабних інфраструктурних дорожніх проектів. І у нас є все, щоб робити свою роботу якісно. Сукупно потужності Консорціуму складають 1520 одиниць техніки, 20 асфальтобетонних заводів, 1806 штатних працівників. За останні три роки сума виконаних контрактів склала 10,5 млрд грн. Розташуванням наших асфальто-бетонних заводів ми охоплюємо 15 областей України. До створення Консорціуму ми підійшли дуже прискіпливо. Шість місяців витратили лише на реєстрацію об'єднання, отримали дозвіл від Антимонопольного комітету України та всі інші. Дотримання законів від самого початку створення — це принципова позиція. 

- Ви приймаєте участь у великих закупівлях?

- Звичайно. Наразі подали заявки більш ніж на 50 тендерів у 12 областях України на загальну суму 15 млрд грн. І Консорціум повністю відповідає за усіма вимогами цим закупівлям. Наша внутрішня політика - не брати участь у тендерах, умови яких не зможемо виконати. Дуже часто ми стикаємося з випадками, коли тендер підготовлений під конкретні компанії, а в документації фігурують нереалістичні вимоги. Наприклад, замовник прописує у вимогах кран, який має пересуватися виключно на гусеничному ході, або гарантію від конкретного банку, або фарбу для розмітки від конкретного виробника. Це штучні перепони, які призводять до гальмування закупівель. Головне - це релевантний досвід. І за цим критерієм ми відповідаємо більшості великих тендерів.

- Тоді чому вас продовжують звинувачувати у нечесній грі?

- Якщо за фактами, то нас немає в чому звинуватити. Тим більше у нечесній грі. Коли ми зіштовхуємося під час закупівель з певними порушеннями, то подаємо скаргу до Антимонопольного комітету України з метою захистити свої права. Із 46 скарг, які ми подали, АМКУ задовольнив 41. І це є підтвердженням того, що є місце похибкам у закупівлях, але не з вини Консорціуму. Поки замовники будуть порушувати умови та заточувати тендери під конкретні компанії, ми будемо діяти в рамках закону та оскаржувати їх дії. 

- Невже типова тендерна документація не мала б вирішити ці питання? 

- Вона вирішує, якщо її застосовувати у адекватний спосіб. Розуміємо важливість рівних умов, і ми особисто приймали участь від Всеукраїнської дорожньої Асоціації в розробці типових методичних рекомендацій для тендерних закупівель. Сам принцип сегментувати тендерні закупівлі і дорожніх підрядників за досвідом по видам робіт є справедливим. Якщо не маєш досвіду, не маєш права приймати участь у закупівлі. Але іноді є місце інтерпретації з боку замовників. І саме у таких випадках ми захищаємо свої законні права.

Довідково. Всеукраїнська дорожня Асоціація була заснована у листопаді 2018 року. Об’єднує понад 50 провідних українських компаній дорожньо-будівельної галузі. Є активним учасником системних змін у дорожній індустрії України. Президент Асоціації - Артем Гриненко. 

- У інфополі періодично зустрічаються повідомлення, де до вас застосовують термін "тендерні тролі". Прокоментуєте? 

- Це абсолютно не про нас. Давайте пояснимо. Тендерні тролі - це ті компанії, які оскаржують закупівлю заради шантажу. Тобто, не маючи реальних можливостей виконати умови закупівлі, вони безкінечно зривають торги шляхом скарг. І відразу відкликають скарги, коли отримують бажане - це може бути субпідряд, бо уся закупівля їм не під силу, або ж "відступні", щоб розблокувати торги. Мета Консорціуму - приймати активну участь у будівництві доріг. 99,9% наших заявок повністю відповідають вимогам тендерів - за досвідом виконаних робіт, за наявністю матеріально-технічної бази, надаємо гарантію на всі свої роботи. Коли нас усувають з торгів, тому що десь у тексті кома не на своєму місці, то у нас не залишається вибору, окрім звернення до відповідних органів. Скарга до АМКУ від Консорціуму це про захист, а не про тролінг. І ніяких інших мотивів, окрім захисту, у нас немає.

- Хто приймає рішення в Консорціумі, як визначаєте на який тендер подавати пропозицію, а на який ні?

- Вищий орган управління Консорціумом - Загальні збори засновників. Компанії засновники вирішують питання участі у закупівлях. Ми приймаємо участь у тендерах на ремонт доріг, які знаходяться у зоні покриття наших асфальтобетонних заводів. Як я вже казав, їх у нас 20. І також беремо у розрахунок доступність до власних виробничих баз. Усі заводи атестовані, мають відповідні сертифікати та відповідають усім вимогам законодавства України. Співставляючи ці можливості з вимогами до закупівель вирішуємо питання участі - якщо можемо виконати, то подаємось. 

- Учасники Консорціуму - це вагомі компанії дорожнього ринку?

- Кожна компанія-засновник має багаторічний досвід будівництва доріг на території України. Окрім підрядників до складу входить провідна проектна організація, та компанія з багатим досвідом експлуатації доріг та безпеки руху. Це дозволяє нам приймати участь у складних тендерних закупівлях за принципом "проектуй-будуй-експлуатуй". Кожен учасник має на балансі власні асфальтобетонні заводи, власні лабораторії, сучасну дорожню техніку, утримує великий штат працівників. Це мільйони доларів інвестицій. І на питання вагомості цих підприємств відповідають їх масштаби. 

- Вашу активність в рамках Асоціації щодо надання юридичних послуг сприйняли досить агресивно. І цю критику переносять на Консорціум, вбачаючи у цьому нечесний підхід до справ. Чому таку вашу діяльність піддають критиці?

- В рамках Всеукраїнської дорожньої Асоціації ми надаємо юридичний захист та юридичну підтримку учасників стосовно їх бізнесу, участі у закупівлях, тощо. А чим має займатися профільне об’єднання, як не консультуванням своїх учасників? Ми захищали і будемо захищати інтереси компаній, які входять до складу Асоціації, будь-якими доступними і законними інструментами - чи то юридичний супровід, чи публічний захід. Не бачу ніяких підстав звинувачувати нас у нечесності. До того ж ми нічого не приховуємо. Все у вільному доступі.

- Саме за таку позицію вас обрали генеральним директором Консорціуму? 

- Мене обрали, як менеджера, який може утримати баланс серед засновників. І я дякую їм за високу довіру. Адже в рамках Консорціуму, як і в Асоціації, необхідно знаходити компроміси з-поміж учасників. І моє головне завдання, щоб інтереси кожного були враховані і всередині об’єднання, і в ринку дорожніх робіт.

- Прокоментуєте інформацію про вихід зі складу Консорціуму ПП "Автомагістраль"? 

- Ходить багато різноманітних чуток та інформації з цього приводу. Але факти говорять про інше. На сьогодні до Консорціуму входить 11 провідних компаній. Є плани залучити до роботи мостобудівельну компанію зі світовим ім’ям. Тому що в Україні є великі проекти щодо відновлення мостів. 

В наших планах є розширення географії присутності наших виробничих баз за рахунок прийняття в Консорціум нових потужних компаній з досвідом та ресурсами. І Консорціум не втрачає ваги, а навпаки, до нас прагнуть долучитися все більше нових учасників.

- Які ваші найближчі плани?

- Ми ставимо перед собою тільки одне завдання, яке і формує усі наші плани — працювати, працювати і ще раз працювати. А якщо прагнення до чесних прозорих умов співпадає з баченням інших учасників ринку, ми будемо тільки раді співпраці. Завжди відкриті.

Хотите первыми получать важную и полезную информацию о ДЕНЬГАХ и БИЗНЕСЕ? Подписывайтесь на наши аккаунты в мессенджерах и соцсетях: Telegram, Twitter, YouTube, Facebook, Instagram.

Просмотров: 640